דלקת גרון / כאב גרון

מונח דלקת גרון מתייחס לדלקת באזור הלוע כולל דלקת שקדים.
דלקת גרון נפוצה מאוד בקרב ילדים, במיוחד בחורף ולעיתים קרובות מתלווה להצטננות ולשפעת.
דלקות גרון נחלקות לשני סוגים מרכזיים כתלות בגורם הדלקת : דלקת גרון חיידקית או דלקת גרון ויראלית ( דלקת גרון נגיפית ) . גורמים נוספים העשויים להוות טריגר לדלקת גרון הם : זיהום אוויר, חומרים כימיים, עישון ועוד.

תסמינים כלליים של דלקת גרון

• כאב גרון.
• גירוי בלוע.
• גרון אדום.
• חום סיסטמי.
• תפליט ( חיפוי ) לבן על השקדים / שקדים נפוחים.
• בלוטות לימפה נפוחות בצוואר.
• כאב בבליעה.

תסמינים אלו , ברובם או בחלקם , יופיעו בכל סוג של דלקת גרון, השוני הוא בעוצמתם. בדלקת גרון חיידקית התסמינים יהיו חזקים ובדלת גרון נגיפית קלים יותר.

דלקת גרון ויראלית

כ- 90% מדלקות הגרון הן ויראליות. וירוסים רבים עשויים לחולל דלקת גרון, הנפוצים שבהם : נגיף השפעת, CMV – CytoMegalo Virus ו- EBV – Epstein Barr Virus העשוי לגרום למחלת הנשיקה.
לרוב התסמינים הינם קלים וחולפים מעליהם תוך מס' ימים ללא טיפול מיוחד למעט כדורי מציצה, תרופות נוגדות כאבים ומורידות חום בשעת הצורך,
אם זאת רצוי להיות עירניים מפני שדלקת גרון ויראלית עלולה להתפתח לדלקת גרון חיידקית.

דלקת גרון חיידקית

דלקת גרון חיידקית, או אנגינה, מהווה כ- 10% מסך דלקות הגרון , החיידק השכיח ביותר הינו סטרפטוקוק A,
על מנת לוודא האם מדובר בחיידקים מבצעים משטח גרון או בדיקת דם.
בניגוד לדלקת גרון נגיפית התסמינים של דלקת גרון חיידקית בולטים מאוד ולא ניתן להתעלם מהם : כאב עז בבליעה, מוגלה על השקדים ושאר התסמינים שהוזכרו קודם.

הטיפול המערבי בדלקת גרון חיידקית מבוסס על אנטיביוטיקה ותרופות נוספות להקלת התסמינים.
במרבית המקרים דלקת גרון חיידקית תעבור מעליה לאחר מס' ימים גם ללא טיפול אנטיביוטי, אולם עקב החשש להסתבכות המחלה יש הוראה גורפת מצד הממסד הרפואי לתת אנטיביוטיקה בכל מקרה.

נטילת אנטיביוטיקה לעיתים קרובות גורמת לחיידקים לפתח עמידות כלפיה ולכן נזדקק למינונים גבוהים יותר עד שלבסוף גם הן לא ישפיעו וזה מוביל למצב של דלקות גרון חוזרות

דלקת גרון חוזרת

דלקת גרון חוזרת ,היא תופעה ידועה ומוכרת של חזרת הדלקת, לרוב על רקע חיידקים.
בדר"כ הגורם הישיר לכך הוא טיפול לא מתאים שניתן או הימצאות במגע צמוד עם נשאים.

הטיפול המערבי הנפוץ במקרה של דלקות גרון חוזרות הוא הוצאת השקדים.
ניתוח להוצאת שקדים נעשה, לעיתים, גם במקרה של שקדים מוגדלים המפריעים לנשימה הסדירה, תופעה שנפוצה מאוד במקרה של אדנואיד ( שקד שלישי ).
אדנואיד נקרא שקד שלישי מפני שהוא ממלא את אותו התפקיד של 2 השקדים הקבועים : חלק מדרכי הלימפה וממערכת החיסון של הגוף. האדנואיד ממוקם בחלקו העליון של הלוע מאחורי האף וסיבת גדילתו לא ברורה דיה.
שקד שלישי עשוי לגרום לתופעות כגון : הפרעת נשימה דרך האף , נזלת כרונית, נחירות, דלקות אוזניים ודלקות גרון.

דלקת גרון / כאב גרון – רפואה סינית

רפואה סינית אינה מבדילה בין דלקת גרון חיידקית לבין דלקת גרון נגיפית, התסמינים המופעים אצל החולה הם הקובעים.
לדוג' : תפליט לבן על השקדים מוגדר כרעילות וההתייחסות לכך תהיה בהתאם, גרון אדום מעיד על חום וכן הלאה.

מהן הסיבות לכאבי גרון ?

• מערכת החיסון – מערכת חיסונית חלשה היא הגורם המרכזי לדלקת גרון. החולשה גורמת לפתוגנים חיצוניים לחדור לגופנו ומקשה על ההחלמה.
• גורמים חיצוניים – חבלות פיסיות, עישון, תרופות וחומרים כימיים המוכנסים דרך הגרון.
• עומס רגשי – סטרס, צער ועומסים רגשיים גורמים לחסימות באזור הגרון.
• מזג אוויר – שינויים אקלימיים או הימצאות באזורים קרים/ חמים/ יבשים ולרוב בשילוב עם רוח.

טיפול לדלקת גרון – רפואה סינית

הטיפול נקבע לאחר אבחון המטופל על פי הגישה הסינית : תשאול, אבחנת דופק ולשון.
שיטות הטיפול המקובלות הינן : דיקור סיני וצמחי מרפא סיניים.

דיקור סיני – החדרת מחטים זעירות על מנת ליצור תגובת ריפוי של הגוף, דרך מצויינת להפחתת הכאב.

צמחי מרפא סיניים – שימוש של מספר צמחי מרפא המאושרים ע"י משרד הבריאות. הצמחים מחזקים את מערכת החיסון ונלחמים בדלקת.

הטיפול יעיל למצבים אקוטיים, כרוניים ולדלקות גרון חוזרות.

טיפים לטיפול עצמי

• כדורי מציצה המכילים : אבץ, אכיניצאה ופרופוליס.
• לשתות הרבה תה עם לימון, ניתן להוסיף דבש להרגעה.
• אכילת שום.
• להזליף 8 טיפות של שמן אורגנו לכוס מים ולשתות מס' פעמים ביום.
• לגרגר מי מלח בתוספת של שמנים אתרים, 2 טיפות של אחד או יותר מהבאים : טימין / עץ התה / לבנדר.
• להמעיט בצריכת סוכרים אשר מגבירים את הדלקת.