חרדה

חרדה היא התלונה הפסיכיאטרית השכיחה ביותר, מקיפה כ-5% מהאוכלוסייה ונפוצה יותר בקרב נשים. פחד הוא תגובה טבעית וחיובית של הגוף למצבי חירום, חרדה היא תחושת פחד מוגזמת.החרדה יכולה להופיע בהדרגה או בפתאומיות ויכולה להימשך מדקות עד שנים.עוצמת החרדה משתנה מאי-שקט ועד פאניקה.
החרדה מחולקת למספר קטגוריות:
התקף חרדה– מאופיין ע"י תסמינים פיזיים ונפשיים רבים המקיפים את כלל מערכות הגוף, בין היתר נוכל למנות: פחד ממוות, פחד מאיבוד שליטה, תסמינים גופניים כגון: דפיקות לב מהירות,הזעה מרובה, רעד, תחושת חנק, לחץ בחזה (יש שמשווים את ההרגשה להתקף לב), צמרמורות ועוד.

הפרעת חרדה כללית(GAD-Generalized Anxiety Disorder)-תסמונת נפוצה מאד ומאופיינת בדאגנות יתר רוב ימות השנה, בלי סיבה מוצדקת ותסמיניה כוללים ביטויים פיזיולוגיים כגון עצבנות יתר, דאגה, הפרעות שינה ועוד.

הפרעת חרדה בעקבות טראומה(PTSD-Post Traumatic Stress Disorder)-תסמונת זו היא תולדה של חשיפה לאירוע טראומתי אמיתי או לסכנת חיים כגון:מלחמה, פיגוע, תקיפה מינית ועוד.החולים חווים שוב ושוב את הטראומה וכל ארוע קטן מחזיר אותם לזירת ההתרחשות, לכן הם מנסים להימנע מחשיפה לדברים שיכולים להזכיר את הטראומה ויכול להוביל להתנתקות רגשית.התסמינים הפיזיים והנפשיים גורמים לסבל בל יתואר לחולה ולבני משפחתו ומשתנים בין אדם לאדם, הבולטים שבהם: הפרעות שינה, קשיי ריכוז, עצבנות, קשיים חברתיים, דכאון, כאבים ועוד.

הפרעה טורדנית כפייתית(OCD-Obsessive Compulsive Disorder)-תסמונת המאופיינת במחשבות טורדניות בלתי נשלטות ובפעולות כפייתיות, טקסיות כגון: סגירת דלתות, נטילת ידיים, אגירת חפצים, דחף לסדר וכו'.תסמונת זו גורמת לפגיעה בתפקוד היומיומי ולעיתים נראית"מוזרה" למתבונן מהצד.

פוביות(Phobia)-כ-10% מהאוכלוסייה סובלים מפוביות (פחדים) מאובייקט או מצב מסויים,ישנן למעלה מ-250 פוביות, בין הפוביות הנפוצות אפשר למנות פחד מבעלי חיים, אגרופוביה, טיסות ופוביות חברתיות.מרבית הסובלים מודעים לכך שתגובתם מוגזמת, אך אינם מסוגלים לעצור את החרדה.
פוביה היא מצב בו הפחד שולט בנו ופוגם בשגרת החיים והצורך להימנע מפגישה עם מושא החרדה נהפך למרכזי.הסימפטומים דומים לאלו של הפרעה חרדתית.

סיבות להפרעה חרדתית
רב הנסתר על הגלוי באשר לסיבות של הפרעת החרדה מה שברור הוא שיש מרכיב גנטי לנטייה להפרעה( למחצית מהלוקים בהפרעת חרדה יש לפחות קרוב משפחה אחד הלוקה במחלה) וקיים שיבוש במערכת ההולכה העצבית במוח, בעיקר של נוראפינפרן וסרוטונין.בנוסף שימוש בסמים ואלכוהול מהווה קרקע פוריה לפתח הפרעת חרדה.

טיפול מערבי בהפרעות חרדה
הטיפול המערבי  מתחלק בין טיפול קוגניטיבי/התנהגותי( המתבסס על שיחות עם המטופל בניסיון להבין את הסיבות לחרדה וללמוד דרכים להתמודד אתה) לבין טיפול תרופתי, בעיקר באמצעות תרופות נוגדי חרדה ודיכאון מסוג SSRI( Selective Serotonin Reuptake Inhibitors), בנזודיאזיפינים,חסמי בטא, טריציקליקים ועוד.

חרדה – רפואה סינית

חרדה ברפואה הסינית היא "רעידת אדמה", האדמה היא היציבות, המקום הבטוח והשלו שלנו, ולכן הפגיעה בה קשה. בנוסף רגש הפחד מיוחס לאיבר הכליות (ברפואה הסינית כל איבר בגוף קשור לרגש), שהוא מקור היין והיאנג בגוף (דרך לבטא הפכים משלימים). ואם כל זה לא מספיק, הנפש(Shen) שוכנת ע"פי הרפואה הסינית בלב והיא מופרעת מחוסר האיזון בין היין והיאנג ומגורמים נפשיים כגון מחשבות ודאגות.כאשר הנפש מאבדת את היציבות שלה (אדמה) התופעות החרדתיות מתגברות.
ההסבר שהבאתי הוא כללי, כל מטופל שמגיע עובר אבחנה יסודית לגבי מצבו ורק אז מחליטים על אסטרטגיית הטיפול.האבחנה נעשית באמצעות כלי האבחון של הרפואה הסינית: אבחנת לשון, דופק, גוף ותשאול מפורט לגבי התסמינים הנפשיים והפיזיים.לרוב הטיפול מתבצע בעזרת דיקור סיניצמחי מרפא סיניים, טווינה ותזונה סינית.

מטרת הטיפול היא להחזיר את המטופל לאיזון מבלי להשתמש בתרופות כימיות בעלות תופעות לוואי.
במהלך הטיפול המטופל לומד להשיב לעצמו את האמונה שניתן להתגבר על הפרעת החרדה ולצאת ממעגל הפחד.
הטיפול הוא עמוק ויסודי ולכן אורך זמן.אני מאמין שבנושא זה אין תרופות קסם , יש עבודה עצמית קשה שלבסוף מניבה פירות.

המלצות כלליות
מומלץ לעסוק בפעילות מרגיעה כגון: פעילות גופנית, יוגה, מדיטציה וכו'
המלצות תזונתיות:רצוי לכלול בארוחות פחמימות מלאות: אורז מלא, שיבולת שועל מפני שהן מעלות את ריכוז הסרוטונין במוח.בנוסף ויטמינים מקבוצת B, סידן ומגנזיום מרגיעים את המערכת העיצבית.
להימנע מסוכרים פשוטים,קפאין ואלכוהול מפני שהם מעוררים את המערכת העצבית.
באופן כללי חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת.