סכרת

סכרת היא מחלה מטבולית ( הקשורה לחילוף החומרים בגוף ) המתאפיינת בריכוז גבוה של סוכר ( גלוקוז ) בדם, מצב הנקרא היפרגליקמיה ( Hyperglycemia ) .
המונח הרפואי לסכרת הוא Diabetes Mellitus – MD שמשמעותו בלטינית שתן מתוק כדבש, שזה אחד ממאפייני הסכרת.
המזון שאנו אוכלים מורכב מפחמימות, חלבונים ושומנים שבעת מנוחה מאוחסנים בצורת גליקוגן בשרירים ובכבד ובעת הצורך מתפרקים לגלוקוז ( סוכר פשוט ) שמהווה את "הדלק" של תאי הגוף.
הורמון האינסולין אחראי על וויסות כמות הגלוקוז בדם, הוא נקשר לרצפטורים הממוקמים בדופן התא ובכך מאפשר את מעבר הסוכר מהדם אל התא.

מה הקשר בין סוכרת ללבלב ?
בתוך הלבלב קיימות קבוצות תאים הנקראות איי לנגרהס שתפקידן להפריש הורמונים שיפקחו על חילוף החומרים של הפחמימות בגוף. קבוצות התאים הן :
• תאי אלפא – מפרישים גלוקגון שתפקידו להעלות את רמות הסוכר בדם ( ההיפך מאינסולין ).
• תאי בטא – מפרישים אינסולין ומוודאים שרמת הסוכר בדם היא בטווח התקין שבין 60mgdl ל- 110mgdl .
• תאי דלתא – תפקידם לווסת בין הפרשת הגלוקגון והאינסולין.

מהם הקריטריונים לאבחון סכרת ?

• רמת גלוקוז הגבוהה מ- 125mgdl לאחר צום של 8 שעות או יותר.
• רמת גלוקוז הגבוהה מ-200mgdl שעתיים לאחר העמסת סוכר.
• תוצאת בדיקת גלוקוז הגבוהה מ-200mgdl הנערכת באופן אקראי בצירוף עם תסמיני סוכרת.
ישנם מצבי     ביניים של סוכרת, הקרויים טרום סוכרת מפני שרבים מאוכלוסייה זו בסופו של דבר יחלו בסוכרת. מצבי    הביניים הם :
• IGT – Impaired Glucose Tolerance – רמת הגלוקוז היא בין 140mgdl ל-200mgdl שעתיים לאחר העמסת סוכר.
• IFG – Impaired Fasting Glucose – שבו רמת הגלוקוז היא בין 100mgdl ל- 125mgdl לאחר צום של 8 שעות או יותר.

סוגי סכרת

ישנם 2 סוגים עיקריים של מחלת הסוכרת :הראשון סוכרת נעורים והשני סוכרת מבוגרים.

סכרת נעורים

מכונה גם סוכרת סוג 1 או סוכרת תלויה באינסולין (IDDM – Insulin Dependent Diabetes Melitus) .
סוכרת נעורים מהווה כ-10% מכלל חולי הסוכרת וקרויה כך משום שרוב החולים גילם מתחת ל-30 ומבנה גופם רזה.
בסוג סוכרת זו הגוף לא מייצר אינסולין ולכן יש הכרח לקבלו בצורה חיצונית ( לרוב ע"י זריקות ).
המחלה נחשבת כאוטואימונית ונגרמת בעקבות שיבוש של מערכת החיסון המזהה בטעות את התאים שמייצרים אינסולין כאויבים ותוקפת אותם.
התסמינים מופיעים במהירות.

סכרת מבוגרים

מכונה גם סכרת סוג 2 או סכרת שאינה תלויה באינסולין No Insulin Dependent Diabetes) Melitus -NIDDM – .
כ-90% מחולי הסוכרת סובלים מסוכרת מבוגרים, מספרם באוכלוסייה מגיע ל – 7% ולרוב גילם מעל 40.
בסוג סוכרת זו הגוף מייצר אינסולין בכמות שאינה מספקת, לעיתים באיכות ירודה ובדרך כלל אנשים בעלי סוכרת מבוגרים מפתחים עמידות של התאים לאינסולין, דבר שמונע את כניסת הגלוקוז לתא.
התסמינים מתפתחים לאט עם השנים ולעיתים יש צורך באינסולין.

סוגים נוספים של סוכרת :
סוכרת הריונית –
כ- 4% מהנשים ההרות סובלות מסוכרת הריונית, לרוב הסימנים מתפתחים במחצית השנייה של ההריון.
סכרת הריונית מתפתחת עקב שינויים הורמונאליים הגורמים להגברת התנגודת לאינסולין.
חשוב לציין כי סוכרת הריונית עלולה לגרום נזק לאם ולעובר ומגדילה את הסיכויים ללקות בסוכרת מבוגרים בשלב מאוחר יותר.

סוכרת שניונית –
סוכרת המופיעה בעקבות מחלה, כגון מחלות הפוגעות בלבלב, מחלות אנדוקריניות, מחלות הורמונאליות שונות, חשיפה לחומרים מסוכנים או עקב נטילת תרופות.

מהם התסמינים של מחלת הסכרת

חולים סכרתיים יכולים להרגיש את כל התסמינים, חלק מהם ולעיתים אף סממן.
התסמינים הבולטים הם :

• השתנה מרובה – עקב ניסיונות של הגוף להיפטר מעודפי הסוכר.
• צמא רב – בעקבות מתן שתן רב ונסיונות של הגוף להקטין את ריכוז הסוכר בדם.
• רעב – הסוכר אינו נכנס לתאי הגוף ולכן תחושת הרעב.
• עייפות וחולשה – חסר סוכר שמייצר אנרגיה.
• הורדה במשקל – הגוף מחפש אלטרנטיבות ליצירת אנרגיה בגוף והוא מוצא אותן ע"י פירוק רקמות שומן וחלבונים
הגורמים לירידה במשקל, למרות התיאבון
המוגבר.
• זיהומים בדרכי השתן – שתן עתיר בסוכרים מהווה קרקע פורייה להתפתחות חיידקים ודלקות בדרכי השתן.
• קטוזיס – גופי קטון הנוצרים מפירוק השומנים המוגבר , הדבר עשוי לגרום לחמצת , תרדמת סוכרית או קומה
היפרגליקמית המהווה סיכון לחולי סכרת.
• היפוגליקמיה (Hipoglicemia ) – מצב של חוסר סוכר בדם. נפוץ אצל חולי סכרת נעורים וקורה בעקבות : עודף
אינסולין, דילוג על ארוחה או אחרי פעילות גופנית מאומצת.
התסמינים הם : רעב, הזעה, סחרחורות, בלבול ועלול להגיע לחוסר הכרה. הטיפול הראשוני הוא לתת משקה ממותק.

סיבוכים מאוחרים אצל חולי סוכרת

• רטינופטיה סוכרתית ( Retinopathy ) – מחלה של רשתית העין, זוהי הסיבה העיקרית לעיוורון בעולם המערבי.
• פגיעה בכליות – אי-ספיקת כליות ומחלות כליה נוספות המתפתחות עקב מחלת הסוכרת. נפוץ מאוד ומהווה את
הסיבה המובילה למוות אצל חולי סכרת.
• פגיעה בעצבים – נפוץ בקרב כ-70% מחולי הסכרת, מדובר על פגיעה במערכת העצבים ההיקפית הבאה לידי ביטוי
בכאבי רגליים, ידיים גב ובטן, חולשת שרירים ונימול בגפיים.
• פגיעה בכלי דם – סוכרת גורמת להפרעה בכלי הדם ( בד"כ טרשת עורקים ), לרוב בעורקי הרגליים. הדבר גורם
לעור
מגורה, ריפוי איטי של פצעים, זיהומיםבעור ויכול להגיע למצב המצריך קטיעת גפיים.
• סיבוכים נוספים הם – עלייה בערכים של : כולסטרול, לחץ דם וטריגליצרידים המהווים גורם סיכון למחלות לב ושבץ
מוחי.

מהם הגורמים למחלת הסוכרת

הסיבות המרכזיות לסכרת הן :
• גורמים תורשתיים – הסיכוי שיהיה לאדם סכרת עולים בלפחות 5% אם מישהו ממשפחתו לוקה במחלה.
• השמנה – הגורם המשפיע ביותר להתפתחות סוכרת מבוגרים. אצל 80% מהאנשים בעלי סכרת מבוגרים יש עודף
משקל והפחתתו עשויה לגרום במידה רבה להעלמת המחלה.
• מערכת חיסונית – חולשה או שיבוש של מערכת החיסון גורמים להיווצרות מחלות אוטואימוניות שבהן הגוף תוקף
איברים חיוניים הקשורים למחלת הסכרת,זוהי סיבה מרכזית להתפתחות סוכרת נעורים.
• סטרס – לחצים ומתחים גורמים לשחרור הורמוני סטרס ( אדרנלין וקורטיזון ) המבטלים את פעולת האינסולין.
• וירוסים – ישנם וירוסים שיכולים לפגוע בפעולת בלוטת הלבלב ובכך לגרום למחלת הסכרת.
• גורמים נוספים – טראומה פיזית ( כגון פגיעה בלבלב ), תרופות, מחלות פיזיות, חשיפה לחומרים מסוכנים וכו'.

הטיפול המערבי במחלת הסכרת

סכרת, בדר"כ, אינה יכולה להירפא ולכן המטרה בטיפול המערבי היא להגיע לשליטה במחלה, השליטה מתבטאת באיזון כמות הגלוקוז בדם.
מגיעים לאיזון זה ע"י שימוש בתרופות , פעילות גופנית וכמובן משטר מזון המסוסס על מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך.
האיזון הוא הכרחי על מנת להימנע מסיבוכי הסכרת.

סכרת – רפואה סינית

טיפול ע"י רפואה סינית יכול להוביל להחלמה מלאה מסוכרת מבוגרים ( סכרת סוג 2 ) המאובחנת בזמן, ואילו במקרה של סוכרת נעורים ( סוכרת סוג 1 ) הטיפול הוא יותר כתמיכה בסימפטומים ולמניעת החמרה.
מטרת הטיפול היא : איזון רמת הסוכר בדם, טיפול בסימפטומים ובגורמים שהביאו מלכתחילה למחלה, תוך שימת דגש על מניעת סיבוכים.
האיברים המעורבים במחלת הסכרת הם : כליות, טחול / לבלב, כבד וקיבה.
אבחון המטופל בגישה הסינית ( אבחנת דופק ולשון ) וכמובן תשאול יסודי יעזור למטפל להחליט מהם האיברים החלשים ואיזה אמצעי טיפול ייתן את התוצאות הטובות ביותר.

הגורמים למחלת הסכרת – רפואה סינית

• גורמים תורשתיים.
• גורמים תזונתיים – בעיקר מזונות עתירי לחות, לדוגמה: מזון שומני, מזונות מעובדים ופחמימות פשוטות ( ממתקים,
משקאות קלים…).
• סטרס – לחץ ועומס רגשי.
• מערכת חיסון חלשה.
גורמים נוספים כגון : חשיפה לחומרים מסוכנים, היעדר פעילות גופנית וכן הלאה.

טיפול במחלת הסכרת – רפואה סינית

צמחי מרפא – מס' צמחים, המאושרים ע"י משרד הבריאות, המעורבבים יחדיו על מנת ליצור אפקט רפואי משמעות. ישנם צמחים המתמחים בהורדת רמת הסוכר, איזון הורמונאלי ועוד.
דיקור סיני – גירוי של נקודות אסטרטגיות בגוף על מנת ליצור תהליך ריפוי. נקודות הדיקור נבחרות באופן סלקטיבי בהתאם למצב המטופל.
תזונה – התאמה של מזונות והדרכה לאכילה נכונה בהתאם לצרכי המטופל תוך שימת דגש על עקרונות הרפואה הסינית והרפואה המערבית. נושא התזונה הוא הכרחי לטיפול במחלה.
אוריקולותרפיה – דיקור באוזן יעיל להתמודדות עם תחושת הרעב.

אין טיפול זהה, הטיפול הינו אינדיבידואלי לחלוטין הן לגבי דרכי הטיפול והן לגבי משך הטיפול.
הטיפול הסיני טבעי לחלוטין וללא תופעות לוואי.

דגשים נוספים

• לימוד טכניקת הרפיה : חיוני במידה וקיים סטרס ברקע.
• פעילות גופנית : גורמת לשיפור הרגישות לאינסולין, ירידה במשקל, הורדת כולסטרול והפחתת סטרס.
• תוספי מזון : כרום – מסייע לייצור אינסולין וקשירתו לתאים. אבץ – חשוב ליצירת איסולין. ויטמינים E ו- C משמשים
כנוגדי חמצון ( אנטיאוקסידנטים ) מצוינים. אומגה 3 – להגנה על כלי דם.