שפעת

שפעת הינה מחלה נגיפית ( ויראלית), מדבקת ביותר ומועברת מאדם לאדם ע"י : שיעול, התעטשות, מגע ישיר ( לחיצת יד… )או באמצעות מגע עקיף ( כלי אוכל משותפים, שירותים… )
פרק הזמן שבו ניתן להידבק בשפעת הוא מהופעת התסמינים ועד 24 שעות לאחר שחלפה המחלה.

שפעת החזירים היא  זן של נגיף השפעת המוכר לנו היטב
צריכים לדאוג אלו שבקבוצות הסיכון מהמחלה, כגון : חולי ריאה מכל סוג, חולי לב , חולי סכרת, חולי אפילפסיה, נשים בשליש השני והשלישי להריון, אנשים בעלי משקל עודף קיצוני,
ילדים המטופלים באספירין וחולי מחלות המחלישות את מערכת החיסון : חולי סרטן, איידס,חולים המטופלים בסטרואידים וכן הלאה.
בכדי להקטין את סיכויי ההדבקה רצוי להימנע משהייה במחיצת אנשים חולים והקפדה על כללי היגיינה בסיסיים כגון : נטילת ידיים לעיתים תכופות, כיסוי האף והפה בשעת התעטשות,
הימנעות ממגע בפה ובאף וכן הלאה.

מערכת חיסון חזקה היא המפתח לעמידות איתנה מול נגיפי השפעת.

תסמיני השפעת

התסמינים של שפעת משתנים בין אדם לאדם הן בעוצמתן והן בסוגם.
ישנם חולי שפעת שיקומו בבוקר וילכו לעבודה כאילו דבר לא קרה לעומת חולים שישכבו מרותקים למיטה.
בין התסמינים הנפוצים ניתן למנות :

• צמרמורת שהופכת בהדרגה לחום גבוה.
• נזלת המלווה בהתעטשויות.
• שיעול המלווה בגודש בחזה לעיתים גם קוצר נשימה.
• כאבי שרירים.
• כאבי ראש.
• כאב בגרון.
• עיניים מגורות.
• בחילות והקאות

טיפול בשפעת ( טיפול מערבי )

הטיפול הקונבנציונלי מבוסס על מנוחה, שתייה רבה, עידוד הזעה ותרופות למצבים השונים : מורידות חום, משככי כאבים, טיפות לפתיחת מעברי האף וכן הלאה.
במקרה של שפעת החזירים ישנה תרופה בשם תמיפלו.

שפעת – רפואה סינית

ההתייחסות לשפעת החזירים היא אותה התייחסות כמו לשפעת רגילה מבחינת מהלך המחלה ואופן הטיפול.
רפואה סינית מכירה כבר אלפי שנים את תופעות השפעת על צורותיה, ההבדל העיקרי בינה לבין הרפואה המערבית היא שהסינים לא התייחסו לוירוסים או לחיידקים ( מסיבה פשוטה שפעם לא ניתן היה לראות אותם )
ההסבר הסיני לשפעת הוא חדירת פתוגן לגוף.
קיימים 6 סוגי פתוגנים : רוח,חום,קור,לחות,יובש וחום קיץ.( כל הפתוגנים קשורים לתופעות בטבע, ההסתכלות היא שגוף האדם מהווה עולם קטן ושלם)
כל פתוגן גורם לסוג אחר של מחלה. במקרה של שפעת ישנה כניסה לגוף של פתוגן מסוג רוח-קור ( הנכנס מאזור העורף – לכן הסבתות ממליצות על צעיף ) או רוח-חום ( הנכנס מהאף ומהפה ).

למה אני נדבק מכל וירוס שפעת שעובר על ידי ?

התשובה לשאלה היא מערכת החיסון.
ככל שמערכת החיסון תהיה חזקה יותר כך יהיה לפתוגן קשה יותר להיכנס לגוף, והמאבק בין הפתוגן לבין מערכת החיסון של הגוף יהיה קשה יותר ולפיכך תסמיני השפעת יהיו קשים יותר בהתחלה, אבל הם יחלפו במהרה בניגוד לאלו בעלי מערכת חיסונית חלשה שהתסמינים שלהם יופיעו בצורה קלה יותר, אך לאורך זמן ועם פוטנציאל החמרה גבוה יותר.

מערכת חיסון חזקה היא המפתח להתגונן נגד השפעת.

הטיפול בשפעת

כפי שציינתי קודם מומלץ ורצוי להגיע לטיפול לפני הופעת התסמינים של השפעת, בייחוד מומלץ הדבר לאלה שנוטים לחלות ולכל מי שנמצא בקבוצות הסיכון שהזכרתי קודם.
הטיפול המונע מבוסס על דיקור סיני וצמחי מרפא סינים בשילוב מיוחד ואינדיבידואלי, הניתן לאחר אבחון הכולל תשאול, אבחנת דופק ולשון.
הטיפול הסיני מחזק את מערכת החיסון של הגוף, מונע את ההידבקות ומקטין את תסמיני השפעת במידה וחלית.
למי שכבר חלה ישנן פורמולות צמחים סיניות מצוינות להתמודד עם תופעות המחלה.
ניתן לקנות את הפורמולות באופן עצמאי בחנויות הטבע, שמן של הפורמולות : ג'ייד סקרין וגאן מאו לינג.

טיפים למניעה ולהתמודדות עם שפעת

• שתיית משקאות חמים ( חליטות של ג'ינגר, נענע ) או מקלחת חמה באזור העורף על מנת לגרום להזעה וסילוק
הפתוגן.
• לשלב הראשון של המחלה ניתן לבשל יחדיו את הלבן של הבצל הירוק(4-5 יחידות) יחד עם חופן של פולי סויה
ולשתות את הנוזל.
• להימנע מחשיפה של רוח / מזגנים במיוחד לאזור העורף.
• לשמור על כללי היגיינה, פרט חשוב הוא שוירוס השפעת יכול לשרוד על משטחים במשך יומיים.

חשוב להפעיל שיקול דעת, במידה ומרגישים החמרה בתסמינים, במיוחד קשיי נשימה, צריך להתפנות במיידי לבית החולים.