מערכת החיסון

חולשה של מערכת החיסון היא הגורם תחלואה השכיח ביותר למספר המחלות הרב ביותר.
ניתן לדמות את מערכת החיסון כצבא ההגנה של הגוף מפני פולשים.

מערכת החיסון – רפואה מערבית

מערכת החיסון מורכבת ממכלול של איברים, תאים, מולקולות, חומרים ביוכימיים וחלבונים הפועלים בשיתוף פעולה מופלא.
תפקיד מערכת החיסון הוא להגן על הגוף מפני וירוסים, חיידקים, פרזיטים, חומרים כימיים ושאר מזיקים.
תאי מערכת החיסון, כדוריות הדם הלבנות ( לויקוציטים ) מחולקים לשלוש מחלקות ראשיות : גרנולוציטים, מונוציטים ולימפוציטים.
ישנה חלוקה נוספת של תאי מערכת החיסון לתאי חיסון מולדים ולתאי חיסון נרכשים.

מערכת חיסון מולדת

מתפתחת עוד בעובר, תפקידה העיקרי הוא ליצור את קו ההגנה הראשון בפני התוקפים, לשם כך מערכת החיסון המולדת משתמשת ב:

• תאים בולעניים ( פגוציטים) : כשמם כן הם בולעים את המיקרואורגניזמים התוקפים
• תגובה דלקתית : מצב הכרוך בגיוס כוח עזר נוסף למערכת החיסונית.
• מחסומים פיזיולוגיים : עור, דרכי הנשימה ומערכת העיכול.
• גורמים ביוכימיים כגון : ליזוזים – אנזים הפוגע בדופן התא של החיידקים.
איטרפרונים – חלבונים המופרשים ע"י תאים שהודבקו מנגיפים אל תאים בריאים ובכך מונעים הדבקה נוספת.
מערכת המשלים – מערכת שתפקידה לנטרל פתוגנים ולסייע בתהליך הדלקתי.

מערכת חיסון נרכשת

תפקידה לייעל את התגובה החיסונית ע"י : קריאה לתגבורת של תאי מערכת חיסון נוספים, סימון הפולשים בעזרת חלבון מיוחד המתקשר לתא שלהם ויצירת זיכרון חיסוני.
זכרון חיסוני נועד לגרום לגוף להגיב מהר יותר כנגד פולש חיצוני שאיתו הוא התמודד בעבר ומכיר את אופן פעילותו.
מערכת החיסון מסוגלת להבחין בין תאים ומולקולות השייכים לגוף לבין ששייכים לחוץ באופן שיבטיח שהמערכת החיסונית תופעל כנגד גורמים זרים בלבד.
פגיעה במערכת זו יכולה להוביל להתפתחות מחלות אוטואימוניות בהן מערכת החיסון תוקפת חלקים מהגוף.

מערכת החיסון – רפואה סינית

רפואה סינית קיימת כבר מעל ל-3000 שנה, בתקופה שלא ניתן היה לראות חיידקים ווירוסים, אבל כבר אז הבינו שקיים איזשהו גורם פתוגני הפולש לגוף וגורם למחלות.
הגורם הפתוגני הוא אחד או יותר מהבאים : רוח, קור, חום, לחות ויובש.
שחושבים על הפתוגנים הללו רואים שיש התאמה מלאה לחיי היומיום.
קצת דוגמאות :
• שפעת – חדירה של רוח קור/חום המתרחשת לרוב בחורף, הקור מאפיין את השלב הראשון במחלה הבא לידי ביטוי בצמרמורות וכאבי שרירים והחום כבר מאפיין דרגה מתקדמת יותר של השפעת.
טיפ קטן : בשלב הראשון של המחלה מומלץ להזיע על מנת " להוציא " את המחלה מהגוף. שתיית תה חם, כניסה למיטה והתכסות בשמיכה חמה יכולים לעשות את העבודה ואפילו ריצה קלה לספורטאים שבינינו.
• קדחת השחת – בתקופת האביב ובחילופי עונות, זמנים בהם מזג האוויר אינו יציב ונע בין חום לקור בשילוב עם רוחות ערות.
• צוואר תפוס – לא סתם הסבתא הפולנייה מבקשת לשים צעיף כשיוצאים החוצה ברוח, אחד הגורמים המרכזיים לצוואר תפוס הוא חדירת רוח לאזור הצוואר.
• צינון – חדירה של לחות לגוף ובייחוד למערות האף.

איך הגוף מגן על עצמו ?

גוף האדם שומר על עצמו בעזרת אנרגיית ( צ'י ) מגן הזורמת בגוף, ככל שאנרגיה זו תהיה חזקה יותר כך ההתמודדות עם המחלה ( הפתוגן התוקף ) תהיה טובה יותר.
עוצמת המחלה תלויה במאבק בין הפתוגן התוקף לבין צ'י המגן, אדם בעל מערכת חיסונית חזקה יחלה לפרק זמן קצר, לעיתים רחוקות ועוצמת המחלה תהיה גבוהה מפני שהמאבק בפתוגן היה יעיל והחלטי.
מטופל בעל מערכת חיסון חלשה יחלה פעמים רבות, למשך זמן ארוך ועוצמת המחלה תהיה נמוכה.
עוצמת אנרגיית המגן תלויה בריאות, בטחול ובכליות.

כיצד אני יכול לחזק את מערכת החיסון ?

• פעילות גופנית סדירה, בעיקר אירובית על מנת לחזק את אנרגיית הריאות.
• אורח חיים בריא, רגוע ושמחת חיים.
• תזונה מאוזנת ומזינה עפ"י עקרונות הרפואה הסינית :

מזונות לחיזוק אנרגיית הריאות – לבנים כגון : לפת, קולורבי, הלבן של הבצל הירוק וצנון.
לחיזוק אנרגיית הטחול – כתומים כגון : דלעת, גזר, דלורית ובטטה.
לחיזוק אנרגיית הכליות – אצות, קטניות כגון : שעועית ועדשים שחורות.
כמו כן מומלץ להמעיט בצריכת " 3 הלבנים " ( מוצרים מחלב פרה, סוכר לבן וקמח לבן ).

דרכי הטיפול

הטיפול מתבצע בעזרת : דיקור סיניצמחי מרפא סינייםתזונה סינית וטווינה.
מטרת הטיפול היא לחזק את מערכת החיסון על מנת למנוע מחלות.

לפני התחלת הטיפול עורכים אבחנה למטופל שכוללת תשאול, אבחנת דופק ואבחנת לשון על מנת להבין את מקור החולשה.
חיזוק המערכת החיסונית לא קורה ביום אחד, זהו תהליך שרצוי להתכונן לקראתו זמן רב מראש ומומלץ להתחיל כעונה לפני העונה "הבוערת", למשל מי שסובל משפעות בחורף מומלץ להתחיל את הטיפול בסתיו ומי שסובל מקדחת השחת באביב, כדאי ורצוי להתחיל בטיפול עוד בחורף.

חשוב וקל יותר למנוע את המחלה העתידית מלטפל בה.
מערכת חיסון חזקה זו המתנה הטובה ביותר שאנו יכולים להעניק לעצמנו.